top of page

Allmänna villkor

§ 1 Förpackning

Priser som anges i orderbekräftelsen ska, om inte annat anges, inkludera Candles Scandinavias standardförpackning.

§ 2 Innehållsförteckning

Priser som anges i avtalet indexeras årligen baserat på förändringen i kundprisindex enligt SCB:s årliga statistik.

§ 3 Växelkurs

Candles Scandinavia förbehåller sig rätten att justera priserna vid väsentliga förändringar i (+- 3 %) EUR/SEK-växelkursen.

§ 4 Pris på råvara

Candles Scandinavia förbehåller sig rätten att justera priserna vid väsentliga förändringar (+- 3 %) i råvarupriser för enskilda råvaror eller totala råvarupriser för varje enskild produkt.

§ 5 Produktinformation

Uppgifter i marknadsföringsmaterial, prislistor och annan produktinformation är bindande endast i den utsträckning som de uttryckligen anges i orderbekräftelsen.

§ 6 Leverans

I den mån inga andra skriftliga avtal har ingåtts mellan parterna ska leveransen ske från fabrik i enlighet med de INCOTERMS som gäller vid avtalets ingående.

§ 7 Tid för leverans och försening

Om leveransförseningen beror på en handling eller underlåtenhet från kundens sida, ska leveranstiden förlängas med en tidsperiod som är rimlig med hänsyn till omständigheterna. Leveranstiden ska förlängas även om orsaken till förseningen inträffar efter den ursprungligen avtalade leveranstiden. Candles Scandinavias rätt till förlängning av tiden för leverans gäller även när leverans försenas på grund av omständighet som utgör grund för befrielse enligt punkt 13.

Om Candles Scandinavia underlåter att leverera varorna i tid kan kunden genom skriftligt meddelande till Candles Scandinavia fastställa en slutlig skälig tidpunkt för leverans, med angivande av kundens avsikt att häva avtalet om leverans inte sker inom sådan slutlig tid. Om leverans inte sker inom denna slutliga tid kan kunden häva avtalet genom skriftligt meddelande till säljaren.

§ 8 Betalning

Betalning ska ske enligt villkoren i orderbekräftelsen.

Om Kunden underlåter att betala har Candles Scandinavia rätt till ränta från förfallodagen med den räntesats som anges i 6 § räntelagen (1975:635).

§ 9 Leveranskontroll och ansvar för fel

Kunden har en skyldighet att utföra leveranskontroll av alla mottagna leveranser. Kontrollen ska vara en stickprovskontroll, särskilt, men inte enbart, stora kvalitetsavvikelser.

Kunden ska, efter att ett fel har uppstått, inom sju (7) dagar skriftligen meddela Candles Scandinavia detta.

Candles Scandinavia har inget ansvar för eventuella anspråk avseende sådana defekter som kunde ha upptäckts vid en leveranskontroll.

Candles Scandinavia åtar sig att leverera varor i utbyte mot alla varor som är defekta på grund av felaktig design, material eller utförande.

Candles Scandinavias ansvar är dock begränsat till fel, som visar sig inom ett år från det att varan levererats. Kunden ska, efter att ett fel har uppstått, utan oskäligt dröjsmål skriftligen underrätta Candles Scandinavia om detta. Om kunden underlåter att göra detta förlorar han sin rätt att få varorna utbytta.

Om Candles Scandinavia underlåter att leverera ersättningsvaror inom skälig tid efter mottagandet av Kundens meddelande, kan Kunden genom skriftligt meddelande till Candles Scandinavia häva avtalet avseende defekta varor.

Om Kunden säger upp avtalet har han rätt till ersättning från Candles Scandinavia för de ökade kostnader som han kan åsamkas vid anskaffning av ersättningsvaror från en annan källa.

Candles Scandinavia har inget ansvar för fel i varor eller underlåtenhet att leverera ersättningsvaror förutom vad som anges i denna punkt. Detta gäller alla förluster som kan orsakas av defekten eller underlåtenhet att leverera ersättningsvaror, såsom produktionsförlust, utebliven vinst och annan ekonomisk förlust som följd. Denna begränsning av Candles Scandinavias ansvar gäller dock inte om Candles Scandinavia gjort sig skyldig till grov vårdslöshet.

§ 10 Ansvar för skada på egendom som orsakats av godset

Candles Scandinavia har inget ansvar för skada som orsakas av varorna på fast eller lös egendom, eller för följderna av sådan skada, om skadan inträffar medan varorna är i kundens besittning.

Kunden ska ersätta och hålla Candles Scandinavia skadeslösa i den utsträckning som Candles Scandinavia ådrar sig ansvar gentemot tredje man för förlust eller skada för vilken Candles Scandinavia inte är ansvarig enligt första stycket i denna punkt.

Ovanstående begränsningar av Candles Scandinavias ansvar gäller inte om denne gjort sig skyldig till grov vårdslöshet.

§ 11 Egna märkesvaror

Det är Kundens skyldighet att informera Candles Scandinavia om alla marknader där man är verksam och instruera Candles Scandinavia om produktsäkerhet på alla marknader där man är verksam. Det är Kundens ansvar att varorna är försedda med korrekta säkerhetsinstruktioner och Candles Scandinavias skyldighet är begränsad att hjälpa Kunden att följa de gällande reglerna som gäller vid produktionstillfället inom EU avseende produktsäkerhet samt märka ljusen enligt Kundens instruktioner för de relevanta marknader där Kunden är verksam.

Om kunden planerar att sälja varorna utanför EU ska kunden ge Candles Scandinavia instruktioner om produktsäkerhetsinformationen, inklusive men inte begränsat till ordalydelsen i sådana instruktioner eller placeringen på produkterna eller för egen räkning hantera produktsäkerhetsinformationen. Kunden ska hålla Candles Scandinavia skadeslösa för alla skador eller kostnader som uppstår på grund av produktsäkerhetsbestämmelser. Kunden ska även hålla Candles Scandinavia skadeslösa i dessa situationer för skada som orsakats tredje man eller deras egendom. Kundens ansvar enligt denna paragraf omfattar personskada och sakskada samt såväl direkta som indirekta skador. Kundens ansvar enligt detta avsnitt är obegränsat och gäller för hela den levererade produktens livslängd.

Eventuella kostnader som uppstår till följd av ändrad lagstiftning, ändrade myndighetskrav eller från en produktåterkallelse ska i sin helhet täckas av kunden. Detta inkluderar kostnader som uppstår på grund av produkter som inte längre går att sälja i lager och ersättning för värdet av sådana produkter.

§ 12 Egendom

Äganderätten till varorna kvarstår hos Candles Scandinavia till dess att varorna har betalats i sin helhet av köparen.

§ 13 Force majeure

Följande omständigheter ska utgöra grund för befrielse om de hindrar avtalets fullgörande eller gör fullgörandet oskäligt betungande: arbetskonflikter och varje annan omständighet utanför parternas kontroll, såsom brand, naturkatastrofer och extrema naturhändelser, krig, mobilisering eller militärinkallelse av jämförbar omfattning, rekvisition, beslag, handels- och valutarestriktioner,  uppror och civila oroligheter, brist på transportmedel, allmän brist på material, begränsningar i tillgången på ström samt fel eller förseningar i leveranser från underleverantörer orsakade av någon sådan omständighet som avses i denna punkt.

De ovan beskrivna omständigheterna ska utgöra grund för befrielse endast om deras inverkan på fullgörandet av avtalet inte kunde förutses vid tidpunkten för avtalets ingående.

En part som vill begära rättelse enligt punkt 9 ska utan dröjsmål skriftligen underrätta den andra parten.

Om den uteblivna prestationen enligt detta avsnitt är av väsentlig betydelse för den andra parten, får den parten säga upp avtalet genom skriftligt meddelande till den felande parten.

§ 14 Tvistelösning och tillämplig lag

Tvist som uppstår i anledning av detta avtal, eller avtalsbrott, uppsägning eller ogiltighet därav, ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Regler för Förenklat Skiljeförfarande för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Var och en av parterna kan dock väcka talan i domstol avseende obestridda betalningskrav.

Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm.

Det språk som ska användas i skiljeförfarandet ska vara engelska.

På detta avtal ska svensk materiell rätt tillämpas.

bottom of page